woensdag 27 november 2013

Tutorlezen

Sinds vorige vrijdag zijn we gestart met tutorlezen. Een tutor-begeleidingssysteem waarbij leerlingen elkaar op een gestructureerde manier hulp geven. Een leerling van een hogere klas helpt een groepje leerlingen van een lagere klas. Eén maal om de 14 dagen (zwemweek) komen de tutorgroepjes samen en lezen gedurende 50 minuten.

De belangrijkste doelstelling van het project is het bevorderen van de begrijpende leesvaardigheid van de leerlingen en het uitlokken van een actieve en enthousiaste leeshouding bij kinderen.

 voordelen voor de tutee  
- ontwikkelen van een enthousiaste en actieve leeshouding
- meer actieve leertijd. De leerling komt vaker aan bod.
- Door de individuele begeleiding heeft de leerling veel sneller een succeservaring, wat een positieve invloed heeft op emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld
- Ontwikkelen van de sociale en communicatievaardigheden: ze leren een persoonlijke en betrokken relatie met een ander aan te gaan.

 voordelen voor de tutor
- De communicatievaardigheden nemen toe: de leerling leert beter en duidelijker aangeven wat ze bedoelen of willen weten.
- Het efficiënt werken blijkt te verbeteren, tijdsplanning, ordening van materialen, doelgericht werken.
- Positievere houding t.o.v. het lezen. Er werd vastgesteld dat ook een tutor vaker in de vrije tijd begint te lezen.
- Ze ontwikkelen een verantwoordelijkheidsgevoel.
- Hun eigen zelfbeeld wordt positief ontwikkeld.
- Ze leren geduld en aandacht hebben voor een ander.
- Ze ontwikkelen hun doorzettingsvermogen.

- ontwikkelen van een enthousiaste en actieve leeshouding                                                                       - ontwikkelen van leesstrategieën voor begrijpend lezen

Onze kinderen waren al laaiend enthousiast na de eerste leesbeurt. 

1 opmerking:

fien zei

wanneer komt er eens nog iets op de blog